Klassresan 23-25 sep

Hej allihop. inte skirvit något på ett riktigt långt tag. men nu e jag igång igen.
Jag och klassen samt två doktorandrer ledda av en geolog har fart runt i norrbottensläns inland. det vill säga en resa på ungefär 60-70 mil, typ en vanlig utflykt på tre dar.

första dan döden, efter att ha jobbat i köket på STUK dan innan (slutade typ 22) var jag riktigt trött när det var dax att gå upp typ 5.30 som blev 6.00. bussen gick kl 7.00. skynda runt och pressa ner frukosten. runt och göra mig i ordning för att sedan åka ner med cyckel. ja nu var man iaf på bussen. Vår klass uppfattning om nödvändigt och inte gick vida i sär. en hade typ en väska för att i mina mott mätt kunna klara sig på kanarie öarna tre veckor. jag hade dock en tung väska jämför med många andra. jag lyckades i förrviringen fylla hela min sportväska från Luleå energi, den jag vann för ett tag sedan. men runt och släpa med den med böcker som jag aldrig behövde och ombyten som aldrig byttes. men med skulle den.
AVresans första mål var till polcirkeln och Gällivare. de flesta som bodde i norrland såg ungefär lika impade av vägen och polcirkeln som vi är över en resa mellan Vansbro Malung. de tittade på den som om den vore ett hus. Hösten här uppe är jättefin, det var gör härligt att se men den e typ snart slut. väl framme i Gällivare vi 10 tiden var vi på väg ner i
Aitik gruvan ett enormt dagbrott.  de bryter koppar. vi fick en föreläsning av våran guid om hur brytning går till och under tiden ställdes det frågor massor av frågor ex energikonsumtion åtgörder för att den enorma konsumtionen av disel varje truck som körde malm konsumerade 3 kubikmeter varje dygn året runt. det fanns mycket eldrivna kranar oxå men det var upprörande mängder, efter lunchen och en titt nere i gruvan kom den miljöansvarige för att prata. Hon blev sågad och grillad och var hela tiden jätte nervös, tvivlar på att nonsin ifrågasatt deras tungmetalls utsläpp osv. hela anläggningen försurade och skrapade ner, men hon sa hela tiden Men den dammar inte så mycket längre, hennes dåliga svar blev bara ännu mer argument om ohållbart brytande och icke igenomtänkta lösningar. rätt roligt att se vår klass dra igång.
  sedan for vår buss vidare upp på dundrets top, en bergstop i  Gällivare vi såg gruvhålet som blivit och även damstormen från Aitik. det var väldigt fint där uppe. med stden under oss och vidderna runt oss.
vi besökte ett kulturarv från nybyggar tiden. några stugor och slottervallar med får.
vi åkte vidare till Porjus dammen och fick mat av vattenfall vi bastade och gick och la oss sent.  På förmiddagen åt vi frukost och besökte de gammla delarna av dammen. fick se foskningsprojekt som på gick osv, det var mycket intresant.
 
Onsdagen fortsatte med en resna ner till älvsbyn där vi kollade på de istids gryot som bildats. kl 1800 började n föreläsning om älvsbyns miljö och företagande. Bland annat kom polarbröd och polarrenen och berättade. Visste ni att polarbröd transporterar allt bröd från och med december via tåg, men det tog 10 år för dem att få igenom allt via banverket och andra myndigheter. vi var mycket imponerade. Det betyder ungefär att det e bättre att äta polarbrödsprodukter än pågens. Pågen körs från malmö på bla lastbil. ett problem med svensk järnväg är att redan är hårt trafikerad och att vagnarna har begränsningar i hur mycket som ryms osv.
Efteråt fick vi middag och efteråt var umgick vi i klassen. Det var en riktigt bra kväll. dan därpå drog vi vidare ner till SCA timber i munksund ett stor sågverk som visade vad de gjorde och ville åstadkomma med produktionen och hur de skötte skogen.  Det blev alltid nya debatter var vi än drog fram många i min klass gillade inte heller skogsbruket där de inplanterade tall från Canada och även inte kunde bevisa att skogen som växte idag höll samma kvalite som för 100 år sedan. det försvinner många arter i en skog som brukas på dagen sätt osv.
vi åkte hem och var framm vid tre fyra. sovit ett par timmar nu.  min klass är så underbart mångsidigt det debatteras hit och dit om olika lösningar och åtgärder hela tiden  sedan gör vi mycket annat oxå som att basta.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Oj oj oj det var en resa det, hoppas att du njöt av den.

Kram från mamma

2008-09-26 @ 16:14:51
URL: http://pickmememe.bloggagratis.se/#864569
Postat av: Lena

Härligt med ert miljöengagemang. Jag äter vare sig pågen eller polar. Kolla E-na....



Oh vad avundsjuk jag blir. Härligt med hösten och sen kommer vintern och alla klasskamrater.



Jag åker in på operation på måndag.

2008-09-26 @ 17:09:42
URL: http://mina-jakthundar.bloggagratis.se
Postat av: Torbjörn

Låter riktigt trevligt, blir avundsjuk på naturen där uppe. Här har hösten inte ens börjat :(

Bra att du har klasskamrater du kan diskutera med

2008-09-27 @ 13:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0