Normer tankar och trams


Jag trivs som Fn med mig själv och i mitt liv just nu i nuet här och nu. Jag har lärt mig så mycket av min resa utomlands så hälften vore nog för att bryta de värsta depressionerna som jag haft. I Indien lever man mer avspänt och med mycket mer färg och flärd. Jag älskar detta och har tagit med detta hem med stor fram gång mer bohemiskt mindre pengar, prylar och press bort med tre p:n.  Ta istället in tre färger blå röd och gul blanda dem sedan så får du mer kul i livet. :D

Hur som så har skolan rullat igång träffat en ny studie kamrat, hon och jag sitter och pressar matte dagarna i enda… Mycket trevligt och kul läraren e bra och hoppet ökar för varje dag att tentan ska gå bra.  I helgen var jag ute med Annso och festade vi var På Världens party där vi var utklädda till indier, mycket lyckad och skoj. Tänkte förgylla dagen med pricken på i:et så jag raggar på en ”dansk” kille som går sjukgymnast=massage. Det gick väl bra till en början och var roligt men som vanligt så hoppar de av skutan när de inser att det inte e ett skämt utan att det faktiskt e en kille som raggar på dem/just honom. Well well Panik som lägger sig och så blir det bara vänskap. Suck men försöka duger.  JAG vill ha en man NU! Men varför klaga när man kan gnälla?
Så därför gnäller jag på att folk inte släpper tyglarna mer på sig själva och sin omgivning? Varför inte frigöra sig mer från dessa normens bojor? Hetro norm smal snygg smart norm. Smal och smart e svår kombinerat vid tenta plugg, dåligt med sömn godis mycket stilla sittande (försök med att göra yoga och skriva mattetal samtidigt). Och denna fettma rasism det e tydligt okej att klanka ner på någon som  e fet och frysa ut just han hon för denna last. Men det blir ramaskri om Sverigedemokraterna lyckas få ihop 3,5 % mitt emellan två valperioder…  Det som inte syns e det farliga!

Det e sjukt viktigt att aldrig aldrig någonsin glömma denna sanning det som inte syns e det farliga ex bakterier, virus inpräntade förhållningssätt till hur livet ska levas, så kallade normer. En norm skapar struktur och ordning i stora sociala grupper den skänker enighet och trygghet. Priset? Den stora massans samtycket till att icke korrekt normativa människor får med våld, utfrysning, diskriminering kräkningar, förföljelse och många fler metoder rättas in i leden. Men vad gör ni när ribban höjs när makthavarna vill få mer tillväxt när ännu mer faller ur kakmåttet när mindre begåvade individer slår ner de icke normriktiga i tunnelbanan eller vid busshållsplatsen med en publik på minst dubbelt så många!? NEJ svenskar lagom e extremt och nu får det vara nog. Jag tänker inte lämna över detta moderland till nästa generation utan att fler har vaknat ur dimman av normer. Jag e beredd att skriva hyllmeter med litteratur om detta jag kan demonstrera miltals för ett friare Sverige och mer mångkulturellt globalt system. Varje själ som börjar våga ge sin egen självbild rättvisa och lära älska och visa sitt unika jag. Ja jag vet att detta troligen inte e bra för vårt så stabila och fantasiska välfärdssystem med tillväxt som ända lösning på alla kriser och problem. Visste ni föresten att i Luleå så har sopmängden under alla år stigit oavsett låg eller högkonjunktur. Vi kommer konsumerat upp våra barn innan de hunnit till bb i den här farten. Tack för att ni läste dessa mindre ordnade tankar från mig. Jag vill bara avsluta med ett citat från en indian.           
”När den sista floden e tömd när den sista sjön förgiftad den sista fisken fiskad de sista grässtrået borta kommer människan att förstå att pengar inte går att äta. ”

Tack och god Natt


Kommentarer
Postat av: Pappa K-G

Tack för dina tänkvärda ord/tankar.

KG

2009-11-21 @ 18:42:52
Postat av: stellan

det där var tankvärt du skule nog läsa änumera samhäles kunskap och ändra på myket

jag har tänkt tanken om det här med gränser varför måste man tilhöra ett land och inte få bestäma själv var masn vil bo

det är som man var någons lands ägodel

2009-11-25 @ 11:02:35
Postat av: fyrkanten

Ja det e mycket tänkvärt att det går att för de flesta länders medborgare ses som egendom till landet. I sverige och västeuropa har induvidialismen ökat och folk rör på sig mer och mer och gör som de själva vill, dock är det svårt att få eller säga upp sitt medborgarskap. Tänkvärt är att i framtiden kommer medborgarskapet inom eu vara desamma men hur det blir för majoriteten av världbefolkningen är oklart.

2009-11-26 @ 12:52:25
URL: http://fyrkantens.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Ursäkta om jag läggger mig i denna diskution, men det borde väl ändå ses som ett privilegium att ha ett medborgarskap? Ett medborgarskap (eller "bara" ett uppehållstillstånd) är guld värt för många. Sverige är ett land som har extremt många möjligheter om man vågar gå utanför de givna grundvalarna och normsystem...

2009-12-14 @ 19:46:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0