Självkänsla- självförtroende-självrespekt

Detta är frågan vad som är skillnaden. en person med gott självförtroende är en person som vet att han/hon kan göra saker tron på sin egen förmåga. Den med god självkänsla känner sig själv och vet med sig att det är så men inte behöver bevisa det. Jag har alltdi haft högt självförtroende jag tvivlar inte på att jag kan. Jag har jagat bekräftelsen från andra människor och uppmärksamhet för när jag lyckades fick jag höra att jag var bra och smart. Jag trodde och tror delvis fortfarande att om jag inte vinner och lyckas jämnt så är jag inte värd att älska, låg självkänsla.

Jag ska nu mera med mitt obalanserade liv ge mig den självrespekt som jag förtjänar och verkligen inte göra sådant jag inte vill eller sätta enorma krav på mig för att jag är rädd för att inte bli älskad. Jag jobbar i nuläget på att bygga upp en självrespekt och en självkänsla. Jag lär mig att lära känna och älska den person som jag definitivt kommer umgås med allra mest i mitt liv. Nämligen mig sjäv.

Till min hjälp har jag en bok, min järnvilja, mina vänner och kärleken. Jag ska lyckas :D.
ett lite problem är att delar av mig som har som ambition att komma igenom en enormt svår utbildning med matte och fysik bland annat, frågar oroat men hur ska det här gå nu då när du inte tänker pressa dig lika hårt? Mitt svar är att 5 år inte går att pressas igenom utan att ta så mycket skada att vinsten eller målet inte kommer gå att njuta av sedan. Nu ska jag göra det här hållbart och älska mig lika mycket när det går dåligt som när det går bra. Det kommer ta tid. Just nu innan kjag började så älskade jag inte mig själv varken när jag var duktig eller när jag gick fel väg, misslyckades. Jag är starkare nu. Vänta bara tills jag fått rätsida på mitt liv då kommer jag göra succé i mitt eget liv. Varma kramar alla sommar firare.

Kommentarer
Postat av: stellan

hej låter mycket bra det där

2009-06-17 @ 21:56:25
Postat av: Annika

Man kan plugga mycket och vara duktig utan att det nödvändigtvis betyder att man har dålig självkänsla. Så länge man gör sitt bästa och gör det för sin egen skull! Lycka till!

2009-06-18 @ 22:52:43
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: S-G

Är det inte ett för starkt självförtroendet som ofta lurar en till en illusion där man tror att man kan en sak bättre en vad man igentligen kan? Vill säga kan ge en falsk bild av sitt eget jag. Medan en förstark självkänsla gör så att man inte förtar sig lika mycket som man borde pågrund av en viss känsla av att man kommer att misslyckas??



Eller jag vet inte men i vilket fall så är jag glad att du har funnit ut att du ska arbeta mer med självkänsla för att balancera din övervikt på självförtroende..

2009-06-21 @ 12:21:41
Postat av: fyrkanten

Självkänslka och självförtroende bör vara starka hos alla människor eftersom att alla kan vad som helst bara de vill. Det är i alla fall min tro. Okej en blind kan inte se osv men du förstår grejen... Jag anser inget vara för svårt för att jag inte borde ta mig ann det. dock inte allt på en gång förmågan att säga nej både till sig själv och andras krav. Det hela gäller balans och att älska sig själv och andra.

2009-06-21 @ 14:01:47
URL: http://fyrkantens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0