Knark Mer knark och usch

Idag skriver jag för att det första jag får känna på lektionen är en sötslisktg stank av harsh! på en måndag morgon på lektionen! vet ej om någon hade rökt den dagen eller om det satt i kläderna men men. DÅ tänkte jag okej fine det är era liv visst men jag har inte åkt 100 mil för att sitta och lukta på harsh på mina lektioner!

Jag är efter en hösttermins eftertanke helt oliberal till droger, tycket till och med sprit, fyllon går emot min moral.

Argumenten för att jag aldrig tänker ta knark är följande:
1 om det häner mig eller någon av de människor omkring mig något så kommer jag inte att vara kapabel att agera och därmed riskera att jag får någons liv på mitt samvete, inderekt för om jag är nykter kan jag agera om jag e påverkad kan jag inte.

2 Människors känslor och humör växlar hela dagen lång, men ju mer påverkad någon är ju mer låser sig känslorna till ett visst läge. En del av förklaringen varför nyktra tycker fulla är jobbiga. Gränsen för när något inte är roligt är vagare i en påverkads ögon.

3 Droger brukas i de flesta fall för att slippa vardagen och fly det verkliga livet. Jag anser att jag vill vara med hela tiden i medgång som motgång. Sorg som lycka. Beroenden bygger troligen på att personen vill tillbaks till "drömlandet".

4 Vidare kan jag säga att droger hindrar folks sociala och fysisiska utveckling och stör balanasen i kroppen. de flesta, troligen alla droger ger cancer och sliter ner kroppen. Hjärnan som är kroppens mest imponerande organ rubbas exempelvis Alcoholdemens mycket otrevlig skada. De jag vårdat minns ofta vilken spritsort som är billigast godast men har i många fall glömt sin familj...

5 Att överlämmna sitt ansvar till andra, frivilliga eller ofrivilliga att ta hand om dig och "ansvara" för dina handlingar. Jag stödjer inte det och känner inte att det är förenligt med min moral. Sprit i sverige är heligt men troligen lika farlig drog som vilka andra. Exemplena är många då jag underat på om hela svenska folket är akoholens slavar. Senast jag hörde var sverige efter Frankrike ledande med antal liter sprit per inv och år.

Orsaken till att jag är så uppretad idag är för att det luktade harsh jagmötte en nersupen/nerdrogad man utanför pizzerian kl 15.00 idag. Mannen stog och pissa helt öppet. Och senare idag hörde jag några som berättade om att de hade spriten att tacka för att de vågade ragga på den där tjej i lördags.
JAG ÄR SÅ TRÖTT.
Komentera gärna och kom med era synpunkter.

Kommentarer
Postat av: Linus Blomlöf

Bra aspekter och reflektioner kring droger!

Måste dock bara inflika med att just alkohol har vissa positiva effekter och i rätt mängder hävdas det av forskare att det rentav är bra för kroppen och att man lever längre.



Men om man ser till alkoholens effekter så håller jag med om att det borde klassas som en drog :)

2009-02-02 @ 22:36:43
URL: http://www.blomlof.se
Postat av: Sjöberg

Håller med dig om alkoholen... att folk inte fattar vilka slavar de är. Människor borde ändra sin inställning... och speciellt med tanke på att risken för att bli aggressiv när man dricker alkohol är 13 gånger högre än nyktet. Dock vill jag påpeka att merijuana används för att bota cancer och förr i tiden skrev det ut av läkare bland annat i usa. Orkar itne gå in på cannabis debatten... du vet vart jag står:) Men okej, jag är ganska drogliberal... tycker att det är upp till var och en. Tycker itne att allt ska vara lagligt osv men tycker att det är en sjuk dubbelmoral i sverige. Sprit är heligt, röker man en joint är man knarkare? Helt upp och nervänt enligt mig... Och det där med att man lägger ansvar på någon annan det håller jag inte alls med om. Var och en är ansvariga för sina egna liv. Men ett missbruk är alltid ett missbruk. Frågan är hur många människor i ens närhet som egentligen missbrukar... alkohol?

2009-02-02 @ 23:19:50
URL: http://thegrimreaper.blogg.se/
Postat av: Andreas

Syns ju att du inte testat droger iallafall, för du tycks ju inte veta ett dugg om dem :P och hur kan man vara mot nåt man inte vet någonting om? Där fick du nåt att klura på, nu kommer håret ditt att krulla sig ännu mer :)

2009-02-03 @ 05:21:24
Postat av: fyrkanten

Okej Vet att det är en het debatt om droger, men jag anser mig ha en del erfarenhet om dess negativa effekter och att människor förändras kan du inte förneka eller kan du Andreas? jag vet var du står alex och det är faktiskt din öppenhet och ärliga förklaring varför du är för droger som delvis gjort det möjligt för mig att känna att jag kan säga ja eller nej till droger. Jag vill inte försätt mig i et tilstånd som gör mig okapabel till att ta hand om mig själv.

Fyllon och ett glas rödvin är två saker hälsosamt... kanske. Men helg alkisen blir definitivt inte med på hälsotop listan.

Vad beträffar marijana blandas det ofta med vanlig tobak och jag har sätt hur de som röker i ett helt liv blir. Att de rosa lungorna blir grå nästan svarta är inte i mina mått mätt det värsta. när cirkulationen tryter och ålder kommer då kapas armar och ben i kallbrand. jag har sätt dem lida och tycker det är synd och skam att gå samma väg, vi vet bättre.

Jag håller helt fast vid att det är upp till mig själv att bestämma om jag vill knarka eller inte.

MIssbruk och bruk gränsen är nog hårfin.

BtW grattis alex på 22 års dagen

Nu måste jag fortsätta att plugga hade!

2009-02-03 @ 10:10:49
Postat av: Andreas

Jo.

2009-02-03 @ 17:49:19
Postat av: Annika

Alltså, det är alltid heta debatter om detta just av en anledning: de som är för kan lätt hitta anledningar till varför det är bra, de som är emot kan också lika lätt hitta anledningar till varför det är dåligt. Men i slutändan är nog den enda sanningen: I måttliga mängder är inget förödande. Sds.

2009-02-03 @ 17:50:29
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: fyrkanten

bra sagt men alldeles för diplomatiskt men det ligger något idet

2009-02-03 @ 18:19:48
Postat av: Mamma

För mig finns det en sanning som inte delas av många andra och det är denna, droger har kommit in i människans liv på olika sätt först för att komma i kontakt med andevärlden och sen var de beroende framkallande alltså blev de här för att stanna.

Tänk på de Cat tuggande i Egypten.Man blir en slav under drogen inte tvärtom. Ja säger ni men kan jag inte få ta mitt rödvin på fredagarna det får mig att slappna av. Klart du får men säg inte att det är du som bestämmer.

Christians farfar är periodare, så han har sett baksidorna av alkoholen.

Jag har en annan tolkning också av detta med droger, se er om i världen och i era liv.

Det är räkningar som ska betalas, det är en sambo eller man/maka som man ska förlika sig med eller så är man ensam och saknar eller inte saknar någon. Men det finns så mycket man retar upp sig på, det finns så mycket att oroa sig för och det finns så mycket att hålla reda på och vad gör människan då?

Hon flyr med hela kraften hos ett jagat djur, flyr in i kortvarig alkoholpåverkan eller långvarig rökning. Men lik förbaskat flyr vi.

en del klarar inte av det en del har lättare att bli beroende än andra, det är bara det att det vet man inte förrän man provat och som jag skrev, det är beroende framkallande.

Jag vet att jag har lätt för att bli beroende därför har jag valt bort allt detta. Men det är mitt val. Men säg mig skulle inte du bli irriterad när du infinner dig på en lektion som du betalt för och är tvungen att stå ut med lukten av Marijuana?

Är det inte respektlöst? Att vara så bortom alla redlighet att man inte respekterar sina medmännsikor mer än att man pissar öppet ute? Vem vill ha pisslukt i sin trappuppgång? Och vem har inte svärit ve och förbannelse över hundar som skiter ute och inte plockas upp efter?

Jag tycker att Sverige tagit ett bra beslut om våra droger, kan så vara att de skulle ha tobaken förbjuden också, men någonstans gjorde någon ett val.

Bra att lyfta fram frågan till ventilering, mer sånt.

2009-02-03 @ 19:05:30
URL: http://pickmememe.bloggagratis.se/#864569
Postat av: stellan

ja jag klar mig utan droger jag är tokig ändå så det förslår

2009-02-03 @ 20:20:15
Postat av: stellan

ja jag behöver inga droger är helt galen ändå

2009-02-03 @ 20:27:25
Postat av: Maglin

Tar det ur min synpunkt då =) Är ju på G att starta firma där en del av klientelet är X-missbrukare. Var på ett föredrag om social ekonomi och där framgick det att en missbrukare kostar samhället ca en miljon om året inräknat då allt från vård och socialbidrag till polisingripanden och skadestånd till brottsoffer. Känns som att de pengarna kan användas till nåååågot nyttigare.

Sen, jo, det ÄR skillnad på bruk å missbruk, även om jag inte tycker annat än alkohol skulle få brukas alls. Det var nog inte så dumt det där med motboken, om man nu skulle orka med en storebrorslag till... Hoppas bara det inte blir nödvändigt.

2009-02-03 @ 22:10:47
Postat av: Mamma

Ur min citat bok har jag hittat det här:

Att ta droger är som att skolka från livet.

Hazela kollektivet.



17 års åldern det viktigaste i livet.

2009-02-03 @ 22:17:29
URL: http://pickmememe.bloggagratis.se/#864569
Postat av: fyrkanten

Jo Men förbud leder ingen vart svenskar har fler lagar än de flesta andra och vet hur alla ska kringgås. Storebror finns inom oss den svenska tilltron till myndigheter vet vårt bästa. Jag köper inte fler lagar och förbud det finns förbud mot droger och massa annat men de kommer igenom tullen ändå. Jag förspråkar inte fri lejd för allt knark. men det finns en mentalitet i svensken som gör att vi väljer att supa bort helgen, den mentaliteten gör att vi i motsättning till arabvärlden tillåter sprit i vårt samhälle. Jag anser att sprit är inkörsporten till droger. förvisso anses harsh vara vägen till tyngre saker... men jag anser det börja med första fyllan vid 14 bast.

2009-02-03 @ 22:31:23
Postat av: Sjöberg

Här finns många tankar om droger. Då menar vi då främst alla förbjudna droger + alkohol. Jag har kommit i kontakt med en mängd olika droger och talat med många om det. De flesta kan hantera det. Men vissa droger är värre än andra. När jag frågar vilka de värsta drogerna är blir svaret alltid det samma: Alkohol och heroin. Jag tycker det är synd att världen slavar under en drog som gör människor våldsamma och oberäkneliga. Att man inte tänker på konsekvenserna och att det nästan anses som heligt i vårt land. Samtidgt dricker jag också alkohol, man är ju barn av sin tid. Men när det gäller respektlöshet vid hash-lunk på en lektion tycker jag att det är att ta det ett steg för långt. Ska inte också de ha rätt till utbildning?

Samtdigt tycker ajg att sverige har valt fel väg när det gäller droger att se det som ett brott ist för att se det som ett hälsoproblem. Att det är kriminellt göder bara underjordsverksamhet och ligor. Det kommer alltid finnas drogsubstanser i det mänskliga samhället. Frågan är hur vi vill ahntera det. Det är där jag tycker att problemet ligger.

2009-02-03 @ 23:16:02
URL: http://thegrimreaper.blogg.se/
Postat av: fyrkanten

oj bra sagt har du något förslag på hur vi ska göra?

2009-02-03 @ 23:18:57
Postat av: Sjöberg

Ett litet inflik bara. Om man jämför alkohol och cannabis så tar cannabis helt över när det gäller positiva effekter på kroppen. Jag anser det iten ens värt att disskutera den minimala possitiva effekt alkoholen har i jämförelse med cannabis. Med det säger jag absolut inte att "alla borde röka på" men att man ska hålla sig till fakta. Att alkohol har positiva effekter till en viss grad är enligt mig inget argument för alkoholen, då skulle man med andra ord legalisera andra drogklassade substanser.

2009-02-03 @ 23:23:05
URL: http://thegrimreaper.blogg.se/
Postat av: Sjöberg

tyvärr har jag inget bra förslag. Men först och främst måste hyckleriet bort kring droger och man måste tala klarspråk. Fördrömandet och förbjudandet till droger är en stark kraft. Men en kraft har alltid en motkraft och motkraften blir i och med detta ett förskönande och glorifiering av droger. man msåte helt enkelt få bort fördommarna på båda sidor och se till hur det egentligen är. Inte förrän det är helt klart kan samhället börja sätta sin struktur kring droger. Bort med lögner och förskönandet och in med sanningen!

2009-02-03 @ 23:29:44
URL: http://thegrimreaper.blogg.se/
Postat av: Svumpyn

Jag tänkte bara kommentera det här: "Senast jag hörde var sverige efter Frankrike ledande med antal liter sprit per inv och år." En annan känd sak är att vi i Sverige idag dricker mer en vad vi någonsin har gjort genom historien, dock måste man tänka på att detta är statistik och på så sätt kan en målgrupps begär göra så att ett helt folk döms... Detta var bara min tanke och jag ville bara förmedla hur man även måste ställa sig kritiskt mot statistik...

Men jag håller helt med dig fyrkanten alkohol är en dryck som tar fram monstret i vårat djup, detta vet jag av egen erfarenhet från bland annat vänner.

2009-02-03 @ 23:41:00
Postat av: lena Flodman

herregud om ni sett baksidan av droger skulle ni önska en värld utan droger och alkohol. Om det hjälpte en enda alkis att bli nykter skulle jag bli nykterist. Stackars alla barn som bor med föräldrar som drogar. Men dem tänker man sällan på.

hjärnan skadas vid första blosset av till exempel hach. Du kan om du har otur hamna i en hachpsykos. Vet inte riktigt men verkar som Sjöberg är beredd att ta den risken.

Var rädd om din kropp du har bara en. Se till att den som har narkotika i kroppen får hjälp snarast. Annars kommer samhällskostnaden och livskvaliten att bli dyrköpt.

2009-02-04 @ 21:10:06
URL: http://minajakthundar.bloggagratis.se
Postat av: lena Flodman

hur vet man vilken mängd som är rätt med alkohol. Har läkaren testat fram den???

2009-02-04 @ 21:13:49
URL: http://minajakthundar.bloggagratis.se
Postat av: Sjöberg

Jag har inte propagerat för att människor ska testa droger. Då får du lära en gång till. ajg menar bara att man msåte tala klarspråk kring droger, alltså bort med skrämselpropagandra och glorifiering och fram med de verklgia fakta som finns. Och jag kan meddela att levern tar skada av första klunken alkohol och att hjärnan tar stor skada vid intag av akohol innan den är färdigväxt dvs mellan 20 och 25år.

2009-02-05 @ 16:50:37
URL: http://thegrimreaper.blogg.se/
Postat av: fyrkanten

Ja det stämmer att du, alex inte glorifierar droger. Lena har vad jag försår sätt så mycket av drogers baksida i sitt jobb inom sos och psyk. att Hon helt enkelt fått nog. Jag känner en viss oro över att många många fler i min bekantskapskrets tar droger än jag känner till. Just nu känna denna insikt väldigt jobbig. Jag vet att vissa aldrig kommer att försvinna, de har drogen "under kontroll". Jag har haft människor som som jag hållit mycket kärt som försvunnit under ytan i flera år. det är inte bara droger som gjort att de försvunnit eller att vi förlorat kontakten. Jag har sett folk jobba sig in i en förtvivlad situation som gjort dem helt personlighetsförändrade. Jag har blivit sviken av personer för att deras fixeringar på jobb, droger, sprit, dataspel osv. Jag vill inte att människor ska göra sig själva så illa att de förlorar sina vänner på grund av att de.

2009-02-05 @ 17:16:08
URL: http://fyrkantens.blogg.se/
Postat av: fyrkanten

http://video.google.com/videoplay?docid=-594683847743189197

2009-02-05 @ 17:21:49
URL: http://fyrkantens.blogg.se/
Postat av: fyrkanten

http://video.google.com/videoplay?docid=-594683847743189197

2009-02-05 @ 17:23:41
URL: http://fyrkantens.blogg.se/
Postat av: Andreas

Att diskutera droger är som att prata invandring. Det är alltid några som är för, och några som är emot och samarbetet för någonting kreativt istället kolliderar. Låter rått, men låt dom hålla på med vad dom vill om dom mår bättre av det. Så länge ev. barn inte far illa. En vacker dag går det väl upp ljus för dom också eller så slocknar det helt. Att dom luktar illa tycker jag låter fånigt.

Jag rörde mig omkring mycket sk. knarkare förut och jag minns inte att nån direkt osade illa.

Jag har själv provat på allt förutom heroin. Då menar jag allllt... Efter en överdos gick mitt ljus upp och jag flyttade ifrån staden och skaffade jobb och nu har jag världens underbaraste familj.

2009-02-05 @ 18:16:34
URL: http://andreashyllman.wordpress.com
Postat av: TULA

Men är inte droger och alkohol lika farligt? Jag har hört att om alkohol skulle upptäckts idag så hade det förbjudits?? Är det så? Jag har också sett en sida av droger, det som va det läskiga med det var att om dom inte fick droger(hasch tror jag att det va) så vart dom deprimerande och aggresiva.. Men det kanske inte händer med alla.. vad vet jag, har ju bara sett några st som detta har hänt med..



Med vänliga hälsningar din kära kusin ..

2009-02-05 @ 20:57:25
URL: http://flisan.wordpress.com
Postat av: Tula

fast jag har sett baksidan av alkhol med :/ alla har rätt till åsikter..

2009-02-05 @ 21:10:36
Postat av: fyrkanten

Shit va bra sagt andreas! du gav faktiskt ro i min själ. Vad gör heroin som e så farligt för alla säger ta inte heroin! Gör bra att det är klar språk från så många på den här bloggen. Hade gött alla

ps hälsa wiliam.

2009-02-05 @ 21:45:09
URL: http://fyrkantens.blogg.se/
Postat av: Svumpyn

Heroin som jag förståt det är farligt då det sätter sig på ryggraden och sedan kan man endast förlora beroendet genom att ryggraden knäcks helt enkelt..

Detta är dock bara vad jag hört från olika källor och jag kan inte svara på om det är helt sant.

2009-02-05 @ 22:12:51
Postat av: Andreas

Heroin i klarspråk är en form av morfin, och som alla vet är morfin bedövande. Heroin sänder dig till en helt annan värld, din kropp är fullständigt lam, men i huvet mår du som en Gud. Alla dina bekymmer försvinner och du befinner dig i ett varmt, euforiskt och underbart lugn.



Det är en fruktansvärt beroende drog, det finns heroinister som bara 'skulle testa en gång'. Det blir aldrig bara en gång. Det slutar oftast med avvänjning eller döden.

2009-02-05 @ 22:59:30
Postat av: fyrkanten



SHit jag uppskattar allas engagemang i min blogg cirka 20 sabilt läsande varje vecka och toppar då vissa inlägg har lästs hela 80 ggr! otroligt Tvivlar på att så många hade läst den om inte alla dessa kommentarer från er varit med. Bloggen lyfts verkligen upp av det. Jätte roligt imorn lördag ska jag till Jokkmokk på marknad. Jippii! troligen 18-25 minus ute mycket varma kläder alltså hade bra allihop!

2009-02-06 @ 22:55:17
URL: http://fyrkantens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0