sista dagen i Bejjing

Vi kakar frukost typ lite yoghurt och och sott brod... funkar saknar fortfarande min frukost med musli grot och kanske agg och frukt. rensar ut onodig pakning vad som kanns som fortioelfta soppasen med skrap. vi slanger extra bestick en halv sylt burk vattenflaskor burkar kakor osv. Det blir en valfylld pase med mat. Hjalp jag far rysningar av att slanga en appelskrutt men det har var bara for mycket. Men argumente var aningen i en plastpase genom hela bejjing eller i en tunna pa hostelet.  tunnan var tom nar vi dangde ner var matkasse med skrap.

Det har var tavlan som ser ut over cetrala bejjing. under honom finns porten in till Forbiiden Palace.
Nu raksa steg emot forbidden palce. forbjudna staden. det visade sig att de gjort om hela stallet till ett museum. vi insag snabbt att det skuole at hela dagen attt se staden sa det gallde att prioritera. Vi hann med en hel del fran gamla skrivter och diamanter till mingvaser och lersoldats arme i dockstorlek.efter typ vad som kanns som en evighet mned trappor och tempel och rum och gamda salar beslutar vi oss for att dra vidare mot west station dar vart tag ska ga mot naning. Vi kakar pa en KFC resturang typ en amerikansk kjedja med annat an bara hamburgare dock. vi ater 2 menyer var och en glass vralhungriga och priserna rena skamten. 12 kr styck.

Vi drar ner mot west station och inser om an forsent att bejjing e mycket storre an vi tror klockan har rusat ifran oss nu blir det spurt tillbaks till hostelet for att hamta ryggsackarna och tagmaten. Jag har som vanligt en plastpase med mig med vatten och annan brote sominte fatt platts i ryggsacken. Och en jacka bunden runt midjan. Vi jagar forbi saker 10 000 kineser och rakar stota till ett helt dussin. genom tre vask skaningar och biljett kontroller samt nagra katkorsningar och nu e det bara gatloppet pa 20 min kvar fran t-banan till west station. Adneralinet rusar vi ser maniska ut pa var kamp mot tiden bara 30 min kvar kommer vi hinna? och där vid en korsing med en parkerad polisbil bara 5 min kvar till stationen slar jag i polisbilen med plastpasen och det later som om det var den ryska vodkaflaskan som slar i Polisens bil. Konstapeln hoppar till tittar upp fran sina viktiga papper inne i bilen. Jag sager sorry sorry och vinkar han ser inte arg ut mest forvanad. Och sa efter en liten sekund vinkar han tillbaks leende och ser att det bara var en dum turist. Nu hinner vi over till taget mangalar forbi en hel hop kineser och ruser forbi ett vatten stand och koper vatten och missar tyvarr tidningen pa engelska men men. väl pa taget  skrattar vi bara at hur vilt det sista av bejjing blev. Bejjing e mycket storre an vad man tror.

Jag har nog aldrig insett hur livsfarligt galen jag ser ut nar jag e beslutsamm for aldrig har sa manga flyttat sig pa kortare tid an nolltid. Taget aker med oss I med STORT I ner mot naning och resan e trevlig och lugn vi lar oss att kineser ater fron som godis och vi lar en kinesiskt kille spela vand tia. Han jobbar med dator-nonting hans engelska e lite fa ordig. Software iaf... well well allt fran bejjing antar jag. Massor att beratta finns lite mer handskrivet men det hander saker har hela tiden. Fattar inte hur en journalist fixar att fa tid med allt.

Kommentarer
Postat av: mini

Lätt att vara efterklok, men det är väldigt billigt att åka taxi i Beijing... Skönt att det gick bra till slut i alla fall.

2009-09-27 @ 20:05:26
URL: http://detbrinner.blogg.se/
Postat av: fyrkanten

vi overvagde den billiga tain 10 kr e bra pris. men den skulle inte varit snabbare tvart om tyvarr. for mycket trafik mitt i rusningen overhangade risk for att den skulle ha fastnat. Taxi stog deffinitivt pa listan av tankbara fardmedel. aven den mongoliska jaken som var utanfor mitt talt en morgon veckan fore hade varit ett intresant om inte snabbt fardmedel sa anda sallskap pa taget. Vi fick bra sallskap pa de oppna hardsleper vagnen med 40 kineser och frukthandlare slutet gott allting gott. Ler. Men det var en strid pa kniven hoppas pa att slipa nagon mer sadan rush kommer kanske bli fler men men.

2009-09-28 @ 17:02:10
Postat av: Annika

Hahaha, du ser säkert livsfarlig ut när du kommer springande i folkmassorna! Tur inte polisen tyckte detsamma, hade han säkert burat in dig på en gång =) Kram brorsan, vad kul att läsa om era äventyr!

2009-09-28 @ 21:15:16
URL: http://wilanand.wordpress.com
Postat av: fyrkanten

ja det e nog haret och mina forvirrade meningar som gor att vi kommer undan med sa mycket och att vi e dumma tursiter. vi har tagit kort pa vad vi trott varit vanliga byggnader som visat sig vara millitar stationer ups se upp. ler allt e bra och idag har vi haft jatte kul.

2009-09-29 @ 17:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0